torsdag 24 februari 2011

Internationella EBM-dagen

I dag är det alla EBM-nördars stora högtidsdag, International EBM day. För de icke-invigda kan jag förklara att det beror på datumet 24/2 som förknippas med, just det, Front 242.

Jag hade det stora nöjet att diskutera 242-fixeringen med Patrick Codenys från ovan nämnda band under ett besök i Bryssel förra året. Man kan säga att nöjet var på min sida. Jag berättade bland annat om den allmänna 242-fixeringen hos synthare, och om Facebooksidan "Things 242" där medlemmarna lägger upp bilder där siffran syns (oftast registreringsskyltar och kvitton). Han verkade uppriktigt förvånad över detta fenomen och hade ingen aning om att folk i kretsen var så upphängda på denna sifferkombination. Jag frågade honom vad den betyder och var det kommer i från. "Ingenting. Det är bara en estetisk fråga - vi tyckte det såg snyggt ut och funkade internationellt." Så tyvärr, konspirationsfantaster, det är inte mer spännande än så.

Det är för övrigt roligt att Front 242 har fått en nytändning "tack vare" senaste tidernas händelser i Libyen. Väldigt välförtjänt, om ni frågar mig. "Funkhadafi" är tveklöst en av de bästa låtarna inom genren genom alla tider.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar